Jakie witaminy niezbędne są zimą

Zapytaliśmy naszego dietetyka, jakie witaminy niezbędne są zimową porą. Sezon zimowy nie sprzyja sprawnemu funkcjonowaniu organizmu człowieka i w związku z tym konieczne staje się bardziej skrupulatne dobieranie żywności tak, aby dostarczyć te witaminy, które zaspokajają zwiększone zapotrzebowanie na dany mikroelement. Jedną najbardziej pożądanych substancji, nazywanych zimowym paliwem zdrowia jest witamina D. W tym przypadku przy niedostatecznej produkcji słonecznej – znacznie ograniczonej w tym czasie, z pomocą przychodzi ratunek z apteki.

Witaminy w naturalnych składnikach

Szeroka gama suplementów diety z powodzeniem uzupełni niedobory witaminy D. Osłabienie i pewnego rodzaju znużenie towarzyszące najchłodniejszemu okresowi w roku wymaga szczególnego nastawienia na urozmaicenie sposobu odżywiania się o produkty roślinne bogate w witaminy A, C i E. Te z kolei występują w większych ilościach przede wszystkim w całorocznych owocach jak i warzywach.

Witamina A w formie retinolu jest pozyskiwana także z produktów zwierzęcych i posiada duży wpływ na zachowanie młodości skóry. Komponenty witaminy C znajdą się w papryce, pomidorach, uważanych za jednych z jej rekordzistów.

Zapotrzebowanie na witaminę E jest szczególnie trudne do zaspokojenia zimą, gdyż nie występuje ona ani w strączkach, ani też w większości warzyw czy grzybów. Jej śladowe ilości można pozyskać z nasion i orzechów wybranych roślin, jak pestki dyni. Zapewnienie dostatku tej substancji zima wymaga jednak ponownie suplementacji aptecznej.

Niedobory żelaza

Poza koniecznością dopilnowania wszystkich mikroelementów dla organizmu, na szczególną uwagę zasługuje również żelazna pomoc. Zimą człowiek jest narażony na niedobory żelaza, które potęgują uczucie wiecznego zmęczenia w tym okresie. Najlepszym źródłem jego uzupełnienia jest czerwone mięso, jednak tendencje zmian żywieniowych w kierunku weganizmu sprawiają, iż alternatywą mogą być orzechy, pełnoziarniste pieczywo, nie wykluczając z diety jajek. Również buraki, suszone morele, jak i rodzynki w umiarkowanym stopniu dostarczają żelaza, jednak i tu można wdrożyć pod okiem lekarza suplementację.

Mrożonki warzywne czy owocowe, preparowane metodą szybkiego zamrażania są ostateczną alternatywą dla wzbogacania zawartości wszystkich witamin i minerałów w organizmie, mimo iż nie sposób przecenić jakości świeżych nowalijek. Zimowy czas zmusza niestety do
wykorzystywania wszelkich mechanizmów odnowy biochemicznej i balansu wewnętrznego.

Antyoksydacyjna rola witamin A i E determinuje konieczność wyważenia w suplementacji naturalnej czy sztucznej, by nie zaszkodzić sobie do wiosny.

Porady dietetyka

Udostępnij

Call Now Button